کد مطلب:223706 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:111

مکتب اخلاق
یكی از امتیازات اسلام از سایر ادیان این است كه پیشوای دین مردم را در مكتب تربیتی فضیلت بعمل آراسته و علم را از عمل جدا ندانسته دانش و بینش بهم متصل بوده مدرسه و مسجد بهم پیوسته بود فاصله ای بین علم و عمل قائل نشده است و در علت غائی بعثت خود می فرماید:

بعث لاتمم مكارم الاخلاق

من بر انگیخته شدم كه مكارم اخلاقی را كه پیغمبران سلف بمردم آموخته اند تتمیم و تكمیل نمایم - و برای این وظیفه چنانچه دنیای علم اعتراف كرده مبلغ باید خود مصداق واقعی تبلیغ باشد پیغمبر اسلام و ائمه اطهار مظهر اتم و اكمل فضیلت اخلاقی بودند یعنی آنچه می خواستند بمردم تعلیم دهند قبلا خود عمل می كردند و سپس بدیگران می گفتند و خود را سرمشق عمل



[ صفحه 113]



جامعه قرار می دادند چنانچه در سیره پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم و امیرالمؤمنین و ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین نوشته ام و خوانده ایم همه آنها مجسمه ی اخلاق و فضیلت بوده و با كمال خلوص عقیدت نیكوكاری را بعمل می گذاشتند تا مردم از آنها فراگیرند و چون بشر در تقلید حس نیرومندی دارد مخصوصا آنچه كه ملایم طبع او باشد از عمل پیشوا بیشتر تقلید می كند تا از علم و درس معلم و لذا ما می بینیم كه اطفال بیشتر تابع پدر و مادر هستند و پس از آن در تحت تأثیر تدریس معلم واقع می گردند، زیرا غریزه عمل آدمی قویتر از غریزه علمی او می باشد.

امام رضا علیه السلام خود وارث علم و عمل انبیاء سلف بود چنانچه در زیارت آن حضرت می خوانیم ای وارث آدم در صفوت و وارث نوح در دعوت بتوحید - وارث ابراهیم در سنن پسندیده - وارث موسی در سخنگوئی - وارث عیسی در تقوی - وارث پیغمبر خاتم النبیین در كلیه صفات و ملكات - وارث ائمه معصومین در سجایای حمیده و خوبیهای پسندیده بوده و خود چنان حلم و بردباری و اخلاق نشان داده كه بآن تحولات سیاسی و مشكلات زندگی در غربت و نداشتن اصحاب و انصار فراوان و مضیقه مالی و زندگی معذالك چنان اخلاقا بمردم بصفات نیكو رفتار فرمود كه همه مات و مبهوت فضایل اخلاقی آن حضرت شدند.